Sunday 26 August 2018

SURAT PENANGGUHAN BAYAR PINJAMAN

CONTOH SURAT 1


Ahmad Zaini bin Isa
18 Jalan Merak,
Taman Pengkalan Jaya,
31500 Ipoh,
Perak
_________________________________________________________________________
Kepada:
Bahagian Kawalan Kredit,
Tingkat 3, Ibu Pejabat MARA,
Jalan Raja Laut,
50609 Kuala Lumpur.                                                                                04 September 2017

Tuan/Puan,

PERMOHONAN PENANGGUHAN BAYARAN BALIK PINJAMAN PELAJARAN MARA
Saya AAAAA BIN BBB no Kad Pengenalan XXXXXXXXX, no akaun MARA: XXXXXXXXXXXX telah menamatkan pengajian Diploma dalam bidang  Teknologi Kejuruteraan Mekatronik di Universiti Kuala Lumpur, British Malaysia Institute pada  4 OGOS 2017. 

2. Untuk makluman tuan, saya telah melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah dan pengajian ini berlansung selama 4 tahun. Makluman pengajian saya adalah seperti berikut:
PROG PENGAJIAN     : IJAZAH SARJANA MUDA TEKNOLOGI KEJURUTERAAN
                                       MEKATRONIK
INSTITUSI                    : UNIVERSITI MALAYSIA PERLIS
TARIKH DAFTAR          : 26 OGOS 2017
TEMPOH PENGAJIAN : EMPAT TAHUN (8 SEMESTER)
Bersama-sama ini saya sertakan surat tawaran dan slip pengesahan pendaftaran.

3. Sehubungan dengan itu, saya ingin memohon penangguhan bayaran pinjaman pelajaran MARA saya. Tempoh penangguhan yang diperlukan adalah bermula dari OGOS 2017  hingga FEBRUARI 2022 iaitu jangkaan 6 bulan selepas tamat tempoh pengajian saya.

4. Dengan ini saya mengaku bertanggungjawab untuk membayar balik pinjaman yang tertangguh selama tempoh yang dinyatakan dalam para 3 di atas. Saya juga sedar kegagalan saya membayar balik pinjaman pelajaran pada tarikh yang ditetapkan akan menyebabkan kes saya akan dirujuk untuk tindakan undang-undang.

5. Saya juga berjanji akan memaklumkan kepada pihak MARA dengan kadar segera sekiranya berlaku pertukaran alamat ke atas saya atau penjamin saya.

Kerjasama daripada pihak tuan sangat saya hargai. Sekian, terima kasih.

Yang benar,

…………………………
(AHMAD ZAINI BIN ISA)
N0. KP: XXXXXXXXXX

********************************************************************************************************
CONTOH SURAT 2

Sharifah Aida binti Syed Amri
41 Lorong Indah Permai,
Taman Permai,
31500 Ipoh,
Perak
____________________________________________________________________________
Kepada:
Bahagian Kawalan Kredit,
Tingkat 3, Ibu Pejabat MARA,
Jalan Raja Laut,
50609 Kuala Lumpur.                                                                                04 September 2018

Tuan/Puan,

PERMOHONAN PENANGGUHAN BAYARAN BALIK PINJAMAN PELAJARAN MARA
Saya XXXXXXXXXXX no Kad Pengenalan XXXXXXXX, no akaun MARA: XXXXX        ingin memohon penangguhan bayaran balik pinjaman pelajaran MARA.

2. Hal ini disebabkan saya telah gagal dalam 2 subjek dan terpaksa mengulang subjek tersebut.

3. Oleh hal yang demikian, saya berharap penangguhan dapat diberikan sehingga saya menamatkan pengajian. Saya sangat berharap agar pihak tuan dapat mempertimbangkan pemohonan penangguhan bayaran balik pinjaman MARA ini.              

4. Perhatian dan kerjasama daripada pihak tuan sangat saya hargai.

Sekian, terima kasih.


Yang benar,

…………………………
(SHARIFAH AIDA BT SYED AMRI)
N0. KP: XXXXXXXXXX

3 comments:

  1. no akaunmara yang mana ya? rujuk dekat mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa yang dekat e-baki. Awak boleh try tengok kat link ni

      https://apps.mara.gov.my/ebakiv2/

      Delete
  2. Salam n hi cikgu, terima kasih ya sudi berkongsi ,Alhamdulillah tersangat membantu.

    ReplyDelete

KARANGAN B : CARA MEMANFAATKAN CUTI SEKOLAH

Cuti sekolah merupakan momen yang paling ditunggu-tunggu oleh semua orang terutamanya para pelajar. Semua golongan masyarakat tidak kira mud...