Thursday 27 June 2013

TEKS PENGACARA PERASMIAN DAN PENUTUPAN KEJOHANAN SUKAN

KEJOHANAN BALAPAN & PADANG KALI KE 22 TAHUN 2013
SMK DATO’ JAAFAR HASSAN
Teks Juruacara: 
ACARA
SKRIP
CATATAN
Aluan
Assalamualaikum wrt wbkth, Salam Sejahtera dan salam 1 Malaysia
* Yang berusaha Encik Aminudin bin Mustafa, Pengetua SMK DJH
* Yang Berusaha, Encik Abdul Jamil bin Abdullah, Penolong Kanan Pentadbiran, SMK DJH
* Yang Dihormati En Ahmad Fauzi b Ibrahim, Penolong kanan Hal Ehwal Murid,
*Yang Dihormati Encik Mohsin b Ibrahim, Penolong Kanan Kokurikulum,
* Guru-guru Kanan, guru-guru cemerlang, guru-guru dan para pelajar  seterusnya sidang hadirin sekalian.

SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH ATAS KOMITMEN SEMUA UNTUK MENJAYAKAN KEJOHANAN TREK DAN BALAPAN KALI KE 22 SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN  DATO’ JAAFAR HASSAN  bagi TAHUN 2013.

Perarakan kontijen
Hadirin yang dihormati,

Marilah kita saksikan perarakan masuk kontijen-kontijen rumah sukan yang akan mengambil bahagian dalam KARNIVAL OLAHRAGA pada kali ini.

(lintas hormat kontinjen)




Lintas Hormat




(kontinjen dekat dengan VIP)
Majlis menjemput Yang Dihormati En Mohsin B Ibrahim, PK Kokurikulum  untuk mempersila dan mengiringi Yang berusaha En Aminudin  bin Mustafa, pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’Jaafar Hassan  untuk menerima lintas hormat daripada  kontingen-kontingen  yang mengambil bahagian. Dipersilakan.

Hadirin sekalian,

1.                  Mendahului perarakan ialah pasukan yang tampil dengan warna UNGU iaitu kontingen dari rumah LAKSAMANA . Kontigen ini di bawah bimbingan _________________________________  dan diketuai oleh _____________________________________________________. Dengan motto BETTER STRIVE THAN NEVER, Rumah Laksamana bertekad untuk merebut gelaran juara pada tahun ini.

2.                  Berikut pula, ialah kontigen dari Rumah Panglima yang mengunakan warna hijau sebagai simbol perjuangan. Kontigen ini dipimpin oleh _______________________________________________ dan diketuai oleh ______________________________________________. Motto PANGLIMA HEBAT  diharap dapat menjadi penguat semangat Rumah Panglima untuk terus mengejar kejayaan dalam kejohanan kali ini.

3.                    Seterusnya ialah kontigen dari Rumah Temenggung. Kontigen ini dibimbing oleh _________________________________________  dan diketuai oleh ______________________________________________. Dengan motto, KUNING MELANGKAH MEGAH, kita percaya Rumah Temenggung mampu membuat kejutan dalam kejohanan kali ini.

4.                     Berikut pula tampil dengan warna merah hati ialah kontigen dari rumah Syahbandar. Rumah Syahbandar dipimpin oleh  __________________ ____________________________________. Kontigen yang diketuai  oleh _________________________________________________ selaku pembawa bendera ini setia dengan motto BERSAMA MENUJU KEGEMILANGAN.

5.                    Merah Berani, itulah kontigen dari rumah Pendekar. Kontigen ini dibimbing oleh _________________________________________ dan diketuai oleh ______________________________________________. GAGAH BERANI BERJUANG ialah motto kebanggaan Rumah Pendekar.

6.                     Kontigen terakhir dalam perbarisan Karnival Olahraga kali ini ialah kontigen dari Rumah Bendahara yang menggunakan warna biru sebagai lambang perjuangan. Kontigen ini mendapat bimbingan daripada __________________________________________________ dan diketuai oleh __________________________________________  selaku pembawa bendera. FIKIRAN POSITIF TERAS KEJAYAAN ialah motto kontigen yang diharap akan membawa tuah kepada Rumah Bendahara pada tahun ini.


Ikrar Kejohanan
Selepas semua masuk padang

Hadirin yang dihormati,
Seterusnya, majlis mempersilakan Saudara______________________________  untuk mengetuai lafaz ikrar kejohanan . Dipersilakan

Terima kasih saudara _____________________________________________. Begitulah tadi sempurnanya acara pembacaan ikrar kejohanan sebagai tanda komitmen para atlet dalam kejohanan ini.


Ucapan Perasmian
Hadirin yang dihormati.
Tidak sempurna majlis  kita pada hari ini tanpa mendengar  ucapan perasmian.  Untuk itu majlis dengan sukacitanya menjemput Yang Dihormati Encik Mohsin Bin Ibrahim, PK Kokurikulum  untuk mempersila dan mengiringi Yang Berusaha En Aminudin bin Mustafa Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Jaafar Hassan  untuk menyampaikan ucapan dan merasmikan Kejohanan Trek dan Balapan kali ke 22. Dengan segala hormatnya dipersilakan……

(selepas selesai ucapan….)

Sekali lagi majlis mempersilakan Yang dihormati Encik Mohsin Bin Ibrahim, untuk  mengiringi Yang Berusaha En Aminudin bin Mustafa untuk diperkenalkan kepada kontigen-kontigen yang mengambil bahagian. Dipersilakan

(bertemu dengan kontigen)

Majlis merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada Yang Berusaha Encik En Aminudin bin Mustafa atas kesudian menyampaikan ucapan dan  berkenalan dengan kontigen-kontigen yang mengambil bahagian dalam karnival olahraga kali ini.


Perarakan Keluar
Hadirin yang dihormati,

Demikian tadi selesainya upacara perasmian Kejohanan Trek dan Balapan SMK DJH pada tahun ini. Terima kasih kepada semua pihak yang telah menjayakan majlis perasmian kejohanan ini. 
Sekarang dipersilakan semua kontingen yang mengambil bahagian untuk bergerak keluar meninggalkan arena.

Perhatian- Diminta semua pegawai kejohanan yang  bertugas di padang untuk bersedia  kerana acara olahraga akan dimulakan sebentar saja lagi.




ACARA-ACARA SUKAN PERINGKAT SEKOLAH (Rujuk Buku Aturcara)



  

PENGUMUMAN ACARA BALAPAN

Hadirin yang dihormati,
Sebentar lagi akan berlangsung acara  ……………………….  Peserta-peserta yang mengambil bahagian dalam acara ini ialah
Di lorong yang pertama …………………………

Peserta-peserta bagi acara ………………………………… sedia untuk dilepaskan.

PENGUMUMAN ACARA PENYAMPAIAN HADIAH

Tuan-tuan dan puan-puan,
Sebentar lagi akan berlangsung penyampaian hadiah bagi acara ……………………..
Untuk itu, dengan segala hormatnya dipersilakan
Encik/Puan/Cik ………………………………………………………..
untuk menyempurnakan majlis penyampaian hadiah.

(kalau banyak hadiah sebut acara dahulu……)

Tempat ketiga/pingat gangsa dimenangi oleh ………………….. dari rumah …………
Tempat kedua/pingat perak dimenangi oleh ……………………. dari rumah………
Dan johan/pemenang pingat emas acara …………………Ialah …………… dari rumah………………………..

Tahniah kepada para pemenang.
Majlis merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Encik/Puan/ Cik ………………………………………. atas kesudian menyampaikan hadiah.


  
TEKS PENGACARA MAJLIS PENUTUPAN KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG
 SMK DATO’ JAAFAR HASSAN KALI KE 22.


ACARA
SKRIP
CATATAN
Alu-aluan
Dijemput semua peserta dan pelajar bagi semua kontijen masuk ke padang, dan berada di hadapan pentas utama untuk acara penyampaian hadiah dan majlis penutupan kejohanan.

Assalamualaikum wrt wbkth, Salam Sejahtera dan salam 1 Malaysia
·          Yang berusaha Encik Aminudin bin Mustafa, Pengetua SMK DJH
·          Yang Berusaha, Encik Abdul Jamil bin Abdullah, Penolong Kanan Pentadbiran, SMK DJH
·          Yang Dihormati En Ahmad Fauzi b Ibrahim, Penolong kanan Hal Ehwal Murid,
·           Yang Dihormati Encik Mohsin b Ibrahim, Penolong Kanan Kokurikulum,
·          Guru-guru Kanan, guru-guru cemerlang, guru-guru dan para pelajar  seterusnya sidang hadirin sekalian.

Alhamdulillah kita telah selesai melaksanakan semua acara sukan pada kejohanan balapan dan padang  tahun ini. Kepada atlet yang berjaya tahniah diucapkan dan kepada yang tidak berjaya tahun hadapan cuba lagi.


PENYAM- PAIAN HADIAH & CENDERAMATA

Para pelajar dan hadirin sekalian,

Bagi mengiktiraf kejayaan para atlet yang telah berjaya pihak majlis dengan segala hormatnya mempersilakan En Abdul Jamil bin Abdullah, Penolong Kanan Pentadbiran  SMK DJH, dengan diiringi oleh En. Mohsin bin Ibrahim, Penolong Kanan Kokurikulum, SMK  DJH  untuk menyampaikan hadiah.
Majlis dengan ini mempersilakan.

(JIKA BANYAK KATEGORI – BAHAGI KEPADA BEBERAPA ORANG PENYAMPAI)

Diumumkan pula pemenang bagi pertandingan perarakan perbarisan bagi kategori rumah sukan pada hari ini.
- tempat ketiga disandang oleh pasukan Rumah__________.
-Seterusnya tempat kedua berjaya jatuh kepada pasukan Rumah________.
-Dan Johan berjaya disandang oleh pasukan Rumah___________.

Hadirin sekalian,

-Seterusnya penyampaian hadiah kepada pemenang Olahragawati dan Olahragawan Sekolah pada tahun ini.
-Peserta yang telah berjaya merangkul gelaran Olahragawati Sekolah ialah ____________________________.
Untuk makluman semua, beliau telah memenangi acara___________________________________________________

  -Kini diumumkan pula Olahragawan Sekolah pada tahun ini. Olahragawan Sekolah pada tahun ini ialah  ____________________.
Beliau telah meraih pingat__________________________________.

-Kini tibalah saat-saat yang dinantikan, kita akan umumkan secara rasmi kedudukan bagi Rumah-Rumah Sukan yang telah bertanding.

-Tempat ketiga berjaya dirampas oleh pasukan Rumah____________ dengan __________ pingat emas, ______ pingat perak dan ___________ pingat gangsa . Dipersilakan Ketua Rumah Sukan________________________ untuk menerima hadiah.

-Seterusnya Naib Johan, berjaya dirangkul oleh pasukan Rumah______ dengan __________ pingat emas, ______ pingat perak dan ___________ pingat gangsa. Dipersilakan Ketua Rumah Sukan________________________ untuk menerima hadiah.

-Dan johan keseluruhan Rumah Sukan bagi Kejohanan Balapan dan Padang kali ke 22 jatuh kepada:
Rumah __________________________ dengan __________ pingat emas, ______ pingat perak dan ___________ pingat gangsa. Dipersilakan Ketua  Rumah Sukan________________________ untuk menerima hadiah.
.
- Majlis merakamkan jutaan terima kasih kepada Yang Berusaha, Encik Abdul Jamil B AbdullahTuan Pengetua atas kesudian menyempurnakan majlis sebentar tadi.


UCAPAN PERASMIAN PENUTUPAN

Hadirin dan hadirat sekalian,
Untuk menyempurnakan penutupan kejohanan Balapan dan Padang pada kali ini, majlis sekali lagi menjemput En Abdul Jamil Bin Abdullah, Penolong Kanan Pentadbiran SMK DJH untuk memberikan ucapan dan seterusnya merasmikan Majlis Penutupan Kejohanan Balapan dan Padang SMK Dato’ Jaafar Hassan Kali ke.22.
Majlis dengan ini mempersilakan.

Majlis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih atas ucapan sebentar tadi.

Dengan itu,maka berakhirlah kejohanan Balapan dan Padang kali 22 Sekolah Menengah Dato’ Jaafar Hassan tahun 2013
.
Tahniah dan syabas kepada pasukan dan peserta-peserta yang berjaya. Kepada yang masih gagal teruskan usaha ,jangan putus asa.

YAKIN BOLEH, ANDA BOLEH DAN SEMEMANGNYA TOK PAQ BOLEH....INSYAALLAH!!

SEKIAN, WABILLAHI TAUFIQ WALHIDAYAH, WASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI TA’ALA WABARAKATUH.


6 comments:

  1. wow, really2 useful!!!! thanks!

    ReplyDelete
  2. Thank you so much cikgu...sgt2 membantu ��

    ReplyDelete
  3. Mohon share... thank u so much...

    ReplyDelete
  4. Terima Kasih dan izinkan saya untuk menggunakannya sebagai rujukan :)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih banyak cikgu. Semoga Allah membalas keikhlasan cikgu dengan kesihatan yang baik serta dipermudahkan segala urusan.

    ReplyDelete

KARANGAN B : CARA MEMANFAATKAN CUTI SEKOLAH

Cuti sekolah merupakan momen yang paling ditunggu-tunggu oleh semua orang terutamanya para pelajar. Semua golongan masyarakat tidak kira mud...